Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

Πέθανε ο Θεός. Τα συμπτώματα της παρακμής και της κρίσης.




Απόσπασμα από ομιλία του καθηγητή Δημήτρη Λιαντίνη με θέμα "Πέθανε ο Θεός".
Περισσότερα βίντεο στο http://www.liantinis.org

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Ας αφήσουμε όλες τις άλλες υπερβολές...


Ας αφήσουμε όλες τις άλλες υπερβολές... 
κι ας δείξουμε υπερβολική αλληλεγγύη, 
σεβασμό και αγάπη στο συνάνθρωπο!
Έτσι για να αισθανθούμε άνθρωποι!
Χρόνια πολλά!

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Δεν αποσκοπούν στο καλύτερο σχολείο αλλά στο φθηνότερο

Ο στόχος της "αξιολόγησης" του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι το καλύτερο σχολείο, αλλά το φθηνότερο.
Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό από τους γονείς των μαθητών και απ' όλη την κοινωνία.
Αν ήθελαν καλύτερο σχολείο θα φρόντιζαν να έχει εκπαιδευτικούς και να τους έχει στην ώρα που τους χρειάζεται. Θα φρόντιζαν να έχει την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Να έχει τους αναγκαίους οικονομικούς πόρους,  ώστε να μη ζητιανεύει πετρέλαιο θέρμανσης. Να επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς σε τακτά χρονικά διαστήματα με ό,τι νέο προκύπτει στην παιδαγωγική, διδακτική και ψυχολογία.
Αυτοί που απέτυχαν σε όλους τους τομείς προσπαθούν να δείξουν ως υπεύθυνους για την κατάσταση τους εκπαιδευτικούς.
Ορθά η Διδασκαλική Ομοσπονδία αντιδρά και ζητά τις υπογραφές των συναδέλφων σ΄ένα σύντομο αλλά περιεκτικό κείμενο.

Πρόταση  του Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε.  
προς τους εκπαιδευτικούς Π.Ε. 
για συγκέντρωση υπογραφών για την αξιολόγηση.

Οι εκπαιδευτικοί, του … Δημοτικού Σχολείου/Νηπιαγωγείου …………………………………………, που υπογράφουμε το παρακάτω κείμενο, δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, να επιβάλλει σε όλα τα σχολεία, το θεσμό της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και να προχωρήσει στην ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
Θεωρούμε ότι, με τη συγκεκριμένη μορφή αξιολόγησης και με τις σημερινές συνθήκες, της κρίσης και της αποδόμησης του δημόσιου σχολείου, επιχειρείται να αθωωθούν οι κυβερνητικές ευθύνες για τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές αφού η αξιολόγηση εξατομικεύει και προσωποποιεί στον εκπαιδευτικό την αποτυχία κάθε εκπαιδευτικής πολιτικής, αποδίδοντας τις αστοχίες της στις επιμέρους σχολικές μονάδες.

Ζούμε σε μια εποχή που πλήττονται τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και υποβαθμίζεται – απαξιώνεται ο εκπαιδευτικός κι ο παιδαγωγικός του ρόλος  όπως εκφράζεται από:
·         Τη μορφωτική υποβάθμιση και τη συνεχή αύξηση της μαθητικής διαρροής
·         Την οικονομική του εξαθλίωση και την επιστημονική υποβάθμιση.
·         Την πολιτική της υποχρηματοδότησης των σχολικών μονάδων και την επιχείρηση σύνδεσής της με τη χρηματοδοτική ικανότητα των δήμων (αλλά και των επιχειρήσεων και των ίδιων των γονέων).
·         Την πολιτική των μηδενικών διορισμών μόνιμων και των ελάχιστων προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών τακτικού προϋπολογισμού, που έχει ως αποτέλεσμα τα χιλιάδες κενά στα σχολεία μας.
·         Τις υποχρεωτικές και εκβιαστικές μετακινήσεις από βαθμίδα σε βαθμίδα και από περιοχή σε περιοχή, την κινητικότητα, τη διαθεσιμότητα στο δημόσιο τομέα και επομένως και για τους εκπαιδευτικούς.
·         Την υποβάθμιση και ουσιαστική διάλυση των υποστηρικτών θεσμών των σχολείων και της μετατροπής τους σε “πιλοτικές δομές”, με αποτέλεσμα όπου λειτουργούν να λειτουργούν με κακοπληρωμένο  προσωρινό και ελαστικά εργαζόμενο προσωπικό, μέσω των βραχυπρόθεσμων προγραμμάτων ΕΣΠΑ.

Ταυτόχρονα εκτιμούμε ότι διαμέσου των διαφόρων αξιολογήσεων το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση επιχειρούν:
1.    Να υποβαθμίσουν και να συρρικνώσουν τη Δημόσια Δωρεάν παιδεία, να αλλοιώσουν τον ενιαίο χαρακτήρα της  και να προωθήσουν το «φθηνό», σχολείο της ημιμάθειας, στο οποίο θα επικρατεί η χορηγία η εμπλοκή επιχειρηματικών φορέων, η χρηματοδότηση από τους γονείς, η διαφοροποίηση των σχολικών μονάδων, ο άκρατος ανταγωνισμός. Στη θέση της συνεργασίας των εκπαιδευτικών και των σχολείων, θα έχουμε μεμονωμένες σχολικές μονάδες που θα επιδιώκουν την επιβίωσή τους, υιοθετώντας πρακτικές προβολής και ανταγωνισμού. Αυτό θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών οδηγώντας τελικά τα παιδιά εκτός σχολείου, στην κατάρτιση, τη μαθητεία και τελικά τη φθηνή εργασία.


2.    Να δημιουργήσουν τις νέες δεξαμενές κινητικότητας – απόλυσης και να καθηλώσουν μισθολογικά τους εκπαιδευτικούς με βάση τη σύνδεση της αξιολόγησης με το ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο και τις ποσοστώσεις του. Με τις διατάξεις αυτές ο αριθμός (ποσοστιαία) των εκπαιδευτικών που θα στιγματιστεί ως αποτυχημένος και στάσιμος υπηρεσιακά και μισθολογικά θεωρείται δεδομένος από  πριν.
3.    Να ελέγξουν και να χειραγωγήσουν τη διδακτική – μαθησιακή διαδικασία, μετατρέποντάς την σε ένα σύνολο προκατασκευασμένων, τυποποιημένων και ποσοτικών κριτηρίων.
4.    Να πλήξουν  την παιδαγωγική ελευθερία των εκπαιδευτικών με την χειραγώγηση των διδακτικών τους πρακτικών.
5.    Να προχωρήσουν σε μαζικές απολύσεις εκπαιδευτικών συνδέοντας την αξιολόγηση με το νέο πειθαρχικό δίκαιο

Εμείς οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί, που με αξιοκρατική και διαφανή διαδικασία διοριστήκαμε και υπηρετούμε τη δημόσια εκπαίδευση, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να κλειστεί σε «κουτάκια» και «δείκτες», ότι έχει άμεση σχέση με πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες που την επηρεάζουν και τη συνδιαμορφώνουν. Ειδικά σε μια περίοδο που οξύνονται τα προβλήματα των μαθητών και των οικογενειών τους δεν μπορεί να στοχοποιούνται ο εκπαιδευτικός, ο γονέας, ο μαθητής και η σχολική μονάδα για μια σειρά προβλήματα που η ίδια η πολιτική της κυβέρνησης δημιουργεί στην εκπαίδευση και στην κοινωνία. Εξάλλου, οι συνάδελφοί μας των ΕΠΑΛ που βρέθηκαν εκτός σχολείου λόγω της διαθεσιμότητας-απόλυσης, οι χιλιάδες συνάδελφοί μας που αυτοί τη στιγμή είναι άνεργοι «αξιολογήθηκαν» από την παραπάνω πολιτική ως «αχρείαστοι» για ένα σύστημα που καταργεί δομές και υποβαθμίζει όλο και περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση.
Δεν μπορεί να τρέφει κανείς αυταπάτες ότι η αξιολόγηση που επιχειρούν να επιβάλλουν θα οδηγήσει στη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα των νεώτερων που βρίσκονται καθηλωμένοι στα χαμηλά μισθολογικά και βαθμολογικά κλιμάκια. Εδώ η μοναδική απάντηση είναι η ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη και η αποσύνδεσή της από την αξιολόγηση.
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να διαμορφωθεί ρεύμα αντίθεσης και αντίστασης κατά της αξιολόγησης – χειραγώγησης, με αιχμή αυτή την περίοδο την επιβολή της αυτοαξιολόγησης.
·         Κανείς αξιολογητής στην τάξη.
·         Όχι στη αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.
·         Όχι στα σεμινάρια για την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση.
·         Κανένα στέλεχος εκπαίδευσης να μην αναλάβει ρόλο αξιολογητή.
·         Δεν έχουν θέση στα σωματεία όσοι στηρίξουν και αναλάβουν ρόλο αξιολογητή

Όπως και στο παρελθόν, το πράξαμε, έτσι και τώρα θα υπερασπιστούμε
την παιδαγωγική ελευθερία και τη Δημοκρατία στα Σχολεία μας.

Η αξιολόγηση – χειραγώγηση δε θα περάσει.