Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020

Ανακοίνωση ΔΑΚΕ/ΠΕ για το ηλεκτρονικό σύστημα εκλογών

 

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ξενοφώντος 15Α |10551 Αθήνα

www.dakepe.gr | info@dakepe.gr  

 

09/10/2020

Ανακοίνωση για το ηλεκτρονικό σύστημα ψηφοφορίας

Με Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως μετά τη χθεσινή συνάντησή της με την Ο.Λ.Μ.Ε., ανακοίνωσε ότι οι εκλογές για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων για τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών θα διεξαχθούν το Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2020 με ηλεκτρονικό τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας προτίθεται να χρησιμοποιήσει το ειδικό πληροφοριακό σύστημα «ΖΕΥΣ» του Εθνικού Δικτύου Υποδομών, Τεχνολογίας και Έρευνας (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε), όπως έγινε και με τη διαδικασία ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για την ανάδειξη του Πρύτανη και των Αντιπρυτάνεων των Α.Ε.Ι., των μονομελών οργάνων των ακαδημαϊκών μονάδων των Α.Ε.Ι., καθώς και των Διευθυντών Κλινικών, Εργαστηρίων και Μουσείων που λειτουργούν στο πλαίσιο ακαδημαϊκών μονάδων των Α.Ε.Ι.

Το πρώτο ζήτημα που πρέπει να διασφαλιστεί είναι ότι το σύστημα που θα χρησιμοποιηθεί θα «αντέξει» χωρίς καθυστερήσεις, αστοχίες και τεχνικά προβλήματα συνδεσιμότητας την καταχώριση της ψήφου καθενός από τους 185.000 εν δυνάμει ψηφοφόρους, για τρία διαφορετικά υπηρεσιακά συμβούλια με δεκάδες συνδυασμούς και χιλιάδες υποψηφίους σε λίγες μόνο ώρες.

Είναι αρκετοί αυτοί που θεωρούν ότι η διαδικασία ηλεκτρονικής ψηφοφορίας είναι αμερόληπτη, αδιάβλητη και διασφαλίζει τη μοναδικότητα και ταυτοποίηση του εκάστοτε ψηφοφόρου και τη μυστικότητα της ψήφου του στον ίδιο βαθμό με την παραδοσιακή διαδικασία των ψηφοδελτίων και της κάλπης. Η αμφισβήτηση της αξιοπιστίας όμως του συστήματος είναι δικαιολογημένη σε πολύ μεγάλο βαθμό και δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως ιδεοληπτική, οπισθοδρομική και στερεοτυπική αντίθεση. Άλλωστε, η πραγματικότητα, και η εμπειρία από εκλογές που έχει χρησιμοποιηθεί το σύστημα αναδεικνύουν μια σειρά προβληματικών ζητημάτων. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

1.     Η αρχική ταυτοποίηση του ψηφοφόρου γίνεται με στοιχεία όπως ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Στη συνέχεια αποστέλλεται στο μέιλ ένας απλός ηλεκτρονικός σύνδεσμος (link) με τον οποίο συνδέεσαι στο σύστημα για να καταχωρίσεις την ψήφο σου. Δεν πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για αποστολή κωδικού ασφαλείας (pin) αντίστοιχο με αυτό των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών που θα έρχεται στο κινητό του ψηφοφόρου για να πιστοποιείται ότι αυτός που τελικά μπαίνει και ψηφίζει είναι ο ίδιος στον οποίο στάλθηκε το αρχικό μέιλ; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη για ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από τη στιγμή που σου έρχεται το μήνυμα με τον κωδικό ασφαλείας προκειμένου να μπεις στο σύστημα; Αλλιώς ο οποιοσδήποτε έχει στα χέρια του παραπάνω από ένα ενεργό link θα ψήφιζε για δεύτερη, τρίτη κοκ. φορά. Πώς, λοιπόν εμποδίζεις τη διπλοψηφία;

2.   Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα κατά τη διάρκεια της εκλογικής διαδικασίας, να διορθωθεί η ψήφος όσες φορές επιθυμεί ο ψηφοφόρος. Για να γίνει αυτό είναι προφανές ότι με κάποιο τρόπο η κεντρική βάση δεδομένων (και φυσικά ο διαχειριστής της) γνωρίζει σε όλη τη διάρκεια της ψηφοφορίας την ακριβή επιλογή κάθε ψηφοφόρου και τις αλλαγές που κάνει κάθε φορά που διορθώνει την ψήφο του. Πώς διασφαλίζεται, λοιπόν, η μυστικότητα της ψήφου από τη στιγμή που ο διαχειριστής έχει, εκ του ρόλου του, απεριόριστη και ανεμπόδιστη πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα του συστήματος;

3.   Ο διαχειριστής του συστήματος, που χειρίζεται ακόμα και τους ενδιάμεσους routers, έχει τη δυνατότητα, χωρίς αυτό να καταγράφεται πουθενά (αφού έχει πρόσβαση και στο ημερολόγιο (log) του συστήματος) μιας και έχει τη σχετική πληροφορία να αποστέλλει ή/και να αποτρέπει την παραλαβή μηνυμάτων από και προς τους ψηφοφόρους.

4.   Ο ρόλος της εφορευτικής επιτροπής, σε αντίθεση με τον κυρίαρχο ρόλο που έχει στη δια ζώσης διαδικασία, είναι εξαιρετικά περιορισμένος. Τα μέλη της μπορεί να έχουν κατάλογο δυνητικών ψηφοφόρων αλλά δεν μπορούν να διαπιστώσουν ποιος ψηφίζει και κάτω από ποιες συνθήκες.

Είναι λοιπόν φανερό ότι δεν επιτυγχάνεται εκείνη η αξιοπιστία του συστήματος που θα διασφαλίζει απόλυτα την ταυτοποίηση του ψηφοφόρου και τη μυστικότητα της ψήφου. Το ζητούμενο δεν είναι να διερευνάς το «γιατί» να θέλει κάποιος να παρέμβει σε ένα τέτοιο σύστημα αλλά να διασφαλίζεις κατηγορηματικά ότι δεν μπορεί κανείς να το κάνει.

                                                                                                              Από τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: